Když se rozhodnete pořídit si automobil, většinou se jedná o nemalou investici. Z toho důvodu se vyplatí si zjistit co nejvíce informací a připravit se na možné problémy, které mohou nastat, pokud se na vozidle vyskytne jakákoliv vada. Lze rozlišit tři možné scénáře koupě. Nákup z pozice spotřebitele u podnikatele, z pozice podnikatele u jiného podnikatele či nákup od jiné osoby, která nepodniká. Pokud automobil nakupujete jako spotřebitel od podnikatele, je potřeba myslet na to, jestli je vozidlo nové či ojeté. Obecně se uplatňuje ustanovení o záruce 24 měsíců. Tím pádem v této době máte právo u prodávajícího zboží a všechny jeho vady reklamovat. Pokud se ale jedná o automobil ojetý, tato záruční doba se může zkrátit až na polovinu.
Reklamace ojetého vozidla
U ojetého vozidla vás ale čekají i jiné nástrahy, než jen zkrácení záruční doby. Při nákupu v bazaru se dost často stává, že prodávající přímo do kupní smlouvy vypíše všechny vady, které by automobil mohl mít. Takovým jednáním se snaží vyvázat se z pozdějších reklamací. Zákon totiž stanoví, že nejde reklamovat vadu, kvůli které se zboží prodalo za nižší cenu, nebo vadu, která byla způsobena běžným opotřebením, kterou vůz měl již při převzetí.
Reklamace automobilu jako podnikatel
Podnikatelé by při nákupu vozidla měli být obzvlášť obezřetní. V kupní smlouvě se může objevit ujednání, které omezuje právo kupujícího při reklamaci. Může se se jednat například o ustanovení o povinnosti servisních prohlídek v autorizovaných servisech nebo o povinné roční kontroly. Může se stát, že tyto ustanovení nebudou patrné na první pohled a kupující je tedy lehce přehlédne.
Jak probíhá reklamace automobilu
V první řadě si pohlídejte, co máte stanoveno přímo v kupní smlouvě. Když se jedná o prodej mezi dvěma podnikateli, může si prodejce stanovit téměř jakékoliv požadavky na zachování záruky. To znamená, že záruka na zboží, které si zakoupíte, může být libovolně upravena, zkrácena či dokonce i smluvně naprosto vyloučena. Stejné pravidlo platí i pokud si automobil zakoupí spotřebitel od jiné osoby, která též není podnikající.
Zjevné a skryté vady
Zjevné vady tedy musí být reklamovány bez zbytečného odkladu. Pro skryté vady je tato lhůta prodloužena na dva roky. Toto platí, pokud si dva podnikatelé nebo dvě nepodnikající osoby mezi sebou neujednají něco jiného. Je ale potřeba nezapomenout na to, že za skrytou vadu se považuje jen taková vada, kterou vůz měl již při převzetí. Nejedná se tedy o vadu jakoukoliv, ale o takovou, která se na automobilu vyskytne během 24 měsíců od jeho zakoupení.
Co je to prodej úhrnkem
Dejte si pozor na to, že při nákupu vozidla se můžete setkat s tím, že prodávající automobil inzeruje s popisem “jak stojí a leží”. Tento slovní obrat označuje tzv. prodej úhrnkem. Pokud se tedy jedná o prodej úhrnkem, jsou automaticky vyřazena všechna práva z vadného plnění. To znamená, že takové zboží v žádném případě nelze reklamovat. Když jde o prodej vozidla, neměl by se ale tento typ prodeje vůbec uplatňovat, jelikož je určen pro prodávání souboru různých věcí. Nenechte se proto napálit a pokud je taková možnost, určitě se pokuste tomuto typu prodeje vyhnout obloukem, ať si zbytečně nepřiděláváte problémy.
Bc. Martina Vaňková | Aplikant.cz