Výběr dodavatele energií

Účty za elektřinu a plyn tvoří významnou položku v rozpočtu každé domácnosti. Proto lze výběrem dodavatele ušetřit až tisíce korun ročně, které pak raději utratíte za dovolenou nebo vybavení bytu. A zdaleka nemusí jít jen o cenu, jiný dodavatel může znamenat také širší nabídku služeb nebo kvalitnější péči o zákazníky. Pro stále více lidí může být rozhodující i podíl obnovitelné energie.

Od roku 2006 dostali odběratelé možnost si vybrat dodavatele energií. A v současné době této možnosti využívají stovky tisíc domácností ročně. Hlavním lákadlem většinou bývá nižší cena elektřiny nebo plynu, ale změnou dodavatele můžete získat i další benefity. Na druhou stranu existuje riziko, že přechodem k jinému dodavateli proděláte – mnohdy kvůli tomu, že si pečlivě nepročtete všechny podmínky. A na trhu stále existují také vyloženě nepoctivé společnosti, které nemusí mít jen podobu podomních prodejců cílících na seniory.

Jak vybrat nového dodavatele

Vzhledem k tomu, že dodavatelů energií je na trhu mnoho, neměli byste skočit hned po první nabídce. V klidu si projděte internetové stránky různých dodavatelů. Vyzkoušet můžete také internetové srovnávače, které vám ukážou relevantní nabídky na základě vašich preferencí. Někdy se vyplatí nejprve oslovit současného dodavatele, že zvažujete změnu, a zda pro vás tedy nemá výhodnější tarif.

Na co se zaměřit při výběru dodavatele elektřiny/plynu

  1. Cena. Nezapomeňte, že cena za množství odebrané energie není jedinou složkou výsledné ceny. Zaměřte se také na tzv. stálý měsíční plat, což je fixní částka, kterou zaplatíte každý měsíc bez ohledu na skutečnou spotřebu. Dodavatelé mohou účtovat také další poplatky, proto si ceník důkladně projděte. Ideálně si výslednou cenu srovnejte se svým posledním vyúčtováním.
  2. Smlouva. Kromě smlouvy na dobu neurčitou, od které lze odstoupit kdykoliv bez sankcí, existují také smlouvy sjednané na dobu určitou – obvykle na jeden až tři roky. Tyto smlouvy vám sice často poskytnou přístup k nižší ceně, ale postrádají flexibilitu. Pokud budete chtít od smlouvy odstoupit před jejím uplynutím, většinou se nevyhnete sankcím.
  3. Doplňkové služby. Někteří dodavatelé přidávají k dodávkám elektřiny či plynu také nadstandardní služby, jako jsou pojištění nebo asistenční služby. Zdaleka ne vždy jsou ovšem tyto nabídky výhodné. Podívejte se proto, kolik za ně zaplatíte a zamyslete se, jak často je nejspíš využijete.
  4. Obchodní podmínky a komunikace. Pročítání obchodních podmínek asi nebaví nikoho, ale můžete se v nich dozvědět podstatné informace např. o sankcích, poplatcích, právech a povinnostech nebo možnostech ukončení smlouvy. Také se podívejte, jak můžete dodavatele kontaktovat v případě dotazů nebo problémů. Kromě poboček a telefonického spojení stále více klientů upřednostňuje komunikaci přes internet, případně mobilní aplikaci. Řadu úkonů tak můžete provést sami i bez kontaktování operátora. Navíc si můžete pohodlně zkontrolovat svou spotřebu a historii vyúčtování. 
  5. Reputace a hodnocení. Neudělejte stejnou chybu jako klienti před vámi a přečtěte si hodnocení dodavatele energie na Aplikant.cz. Přidejte také svou recenzi stávajícího nebo nového dodavatele, abyste pomohli ostatním zákazníkům.

POZOR! Nikdy raději smlouvu neuzavírejte s podomními prodejci ani telefonními operátory. Můžete tak snadno přistoupit na nevýhodnou nabídku. Pro smlouvy uzavřené „mimo obchodní prostory dodavatele“ naštěstí platí 14-ti denní zákonná lhůta pro odstoupení bez sankcí.

Bc. Martina Vaňková | Aplikant.cz

Hodnocení, názory a recenze firem.

Podělte se o své zkušenosti.

Sledujte Aplikanta:
© 2016 - 2021 123jobs Media s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Hodnotící portál Aplikant.cz  zveřejňuje recenze, názory, zkušenosti a hodnocení firem z celé České republiky.